Saturday, June 18, 2011

Aku & minggu aku yang macam best!


Assalamualaikum, Hallo! Readers. Okay, apa nak cakap arh.. Aha, hari ini aku nak bercerita sikit tentang hari-hari aku yang dah berlalu dalam minggu ini. Memandangkan aku dalam mood bercerita jadi tidak hairan lah kalau aku banyak mencarut dalam entri ini :))) Okay, apa yang terjadi dengan aku dalam minggu ini? Sampai aku sibuk sangat nak bagitahu readers sekalian. First, aku akan bercerita tentang minggu orientasi Pra-U yang dijalankan di sekolah aku dimana aku pun turut terlibat sama. Aku cerita rambang lah arh? Tak payah lah macam buat laporan tu :)))) Jom layan!



Okay, hari selasa lalu kami dah mula minggu orientasi. Sebelum mula aktiviti mestilah bagi-bagi kumpulan dulukan? Tapi, cara pembahagian kumpulan ada lain sikit beb, lain daripada yang lain lah. Begini, Fesilitator bagi cebisan sekeping gambar yang telah dikoyakkan kepada setiap peserta. Lepas tu, pandai-pandai kau lah nak cari kumpulan kau dengan mencamtumkan semula gambar tu supaya menjadi sebuah gambar asalnya. LDK pertama... Macam biasa lah sesi suai kenal dengan rakan sekumpulan. Nama kumpulan aku Pelita jaya, macam pernah dengar nama tu kan? Haha! itu nama pasukan bola sepak indonesia, Alllaaaa... yang ada Safee Sali tu... Kami pilih nama tu bukan lah disebabkan obses yang keterlaluan dengan Safee Sali NOOOO! Kami pilih nama tu sebab cebisan gambar yang kami dapat tu, kalau dicamtumkan semula menunjukkan logo pasukan bola sepak tu. AndAndAnd, aku jadi ketua kumpulan beb... Hehe! Layak tak layak, terpaksa jugak aku jadi ketua kumpulan. Eh, lupa nak cakap pulak.. Amanah yang kami terpaksa jaga ialah Telur, susah jugak lah nak jaga benda tu sebab senang pecah kan?



Okay, ini lah gambar aku dengan ahli kumpulan aku. Masa ini aktiviti buat buat pakaian menggunakan newspaper. Jadi aku yang dah macam pemidato yang tengah bentangkan hujah-hujahnya tu. Sebenarnya, lakonan semata-mata jak. Haha! *Botak is my life! :)))))


Okay kita masuk kepada hari kedua. Hari kedua ini banyak taklimat jak. Terutamanya, taklimat disiplin. Hari tu jugak ada slot yang di buat oleh abang Aliff. Dia ini Ex-From 6 dekat sekolah aku tu. Dia kongsi pengalaman dia yang boleh dijadikan iktibar di from 6 ini dan sedikit kata-kata perangsang buat kami semua lah. Memang terbaik lah Abang Aliff ini :)) Aku kenal dia time aku from 1 lagi Wooo! Yalah, masa tu aku kan tinggal asrama. Abang ini jugak banyak membantu aku dalam pelajaran terutamanya subjek yang paling aku suka GEO. THANKS BRO ALIFF! 


Hari ketiga (Khamis). Hari tu banyak taklimat mata pelajaran jak.. Tiada LDK. Aku ingat lagi dimana taklimat MUET kami disuruh untuk memperkenalkan diri dan beritahu perkara yang paling kau suka. Di mana masa tu tiada siapa yang berani untuk tampil ke hadapan, bercakap menggunakan bahasa penjajah tu dan memperkenalkan diri. Aku suruh kawan aku pura-pura memilih aku dan aku berdiri dengan temberangnya. Haha! Lepas tu bila kena suruh perkenalkan diri.. Aku radu jak bahasa inggeris tu. Buat macam bahasa melayu. Haha! overall berjaya jugak lah aku bertutur bahasa penjajah tu :))))


Hari keempat (Jumaat). Aha, hari tu berlangsung penutupan minggu orientasi ni. Huha..Huha..Huha Di umumkan perserta terbaik lelaki.... Jatuh kepada "YANG UMAR BIN AZIMAN" Aku pun apa lagi terkejut beruk lah. Boleh-boleh aku jadi peserta terbaik. Memang tak di sangka betul lah. Ini nak temberang sikit lah, aku dapat duit beb.. Kira hadiah peserta terbaik tu lah. Namun begitu, duit yang aku dapat tu habis disumbatkan ke dalam perut kawan-kawan aku jak :)))) AndAndAnd di akhir majlis penutupan tu, diumum kan sesiapa yang dapat Komputer 1Malaysia, Tunggu punya tunggu... Ada nama YANG UMAR! Aku apa lagi.... gembira bukan kepalang. Haha! Dah dapat subsidi kerajaan tu, telan jak lah kan :))) 


All in all, aku rasa minggu orientasi ini banyak mengajar dan memberi panduan kepada aku untuk survive di From 6 ni. Semoga apa yang dikatakan oleh cikgu-cikgu aku Abang-abang akan aku simpan di kepala hotak aku ini sampai bila-bila InsyaALLAH. Okay, itu jak lah :)) Sekian, Peace out!



p/s: Selamat Hari Bapa! 

Saturday, June 11, 2011

Amacam,cuti panjang best? Cuti sudah habis bro! (Alllaaa!)


"Amacam,cuti panjang best?cuti sudah habis bro." 




Assalamualaikum, Hye! Selamat datang ke blog yang macam best ini :)) Pejam, celik, pejam, celik... cuti dah habis lah! Alllaaa, ini yang bikin lemah semangat ini. Aku baru jak nak bersuka ria... Tapi tak apa, tanpa sekolah siapa lah kita ini kan? Eh, kenapa tiba-tiba tukar jadi mood penceramah ni. Ok, hari ini aku tak nak berceramah, tak nak kongsi ilmu yang macam best.. Tapi, aku nak kongsi dengan readers, tentang 'Apa yang terjadi sepanjang cuti' aku ini. Nak tahu tak? Arh, taknak.. Kalau taknak silakan tekan button pangkah atas sebelah kanan tu ok.


Aha, ThankThankThank kepada korang yang masih terpacak depan PC dan baca entry aku ini. Ok, apa yang terjadi dengan cuti aku.. Apa yang terjadi arh? Aha, sepanjang cuti korang ada melancong mana-mana tak? Pergi Brazil kah.. Zambia kah... Ada? Kalau ada lah kan, jangan bagi tahu aku, sebab aku tak nak tahu pun. Haha!. Ok, sepanjang cuti ini aku tak ada pergi mana-mana keluar KK ini pun tidak. Eh! Dah lah pasal melencong melancong ini.. Fed up aku! *Padahal aku yang utara kan soalan tu kan? Haha!


Ok, sepanjang cuti ni biarpun aku tak pegi mana-mana. Tapi, aku ada aktiviti beb.. Nak tahu apa aktiviti aku? Aku main badminton setiap petang Haha! Kira aktiviti yang bermanfaat lah tu kan? At least aku dapat cergaskan tubuh badan aku ini. Daripada aku bergelumung dengan malaun-malaun yang durjana di luar sana, baik aku main menatang ini kan? Kurang jugak sikit berat badan aku. Haha! Bercerita tentang badminton ini.. FYI, aku bukannya terer sangat pun, setakat lawan cousin aku yang baru masuk Tingkatan 1. Sometimes, aku lawan jugak lah dengan cousin yang seangkatan dengan aku *itu baru ada fight. Tapi, biarpun aku main dengan budak from 1.. Dia terer jugak beb, aku smash gencang kalau dikira kelajuan bola tangkis tu boleh mencecah 300 mph (Hiperbola lah pulak) dia tetap dapat tangkis serangan berbisa aku tu. So, kepada Lee Cong Why (betul tak spelling aku tu?) jangan gegar ok. Haha!


Apa lagi arh.. Aha, sepanjang cuti ini aku asyik terjah panggung wayang.. Kau cakap wayang apa yang ada di pawagam sekarang? Semua aku dah tengok. Joyah: "Super 8?" Allllaaaaa... bonus lah! Confirm nya lah bha aku belum tengok :)) Baru jak petang tadi aku pergi tengok KL Gangster, rating untuk cerita tu 4.5/5 stars lah. Memang best lah cerita tu. Boleh dikira sebagai filem wajib tonton bagi tahun 2011 lah. 
Ok, cerita pasal belajar lah pulak.. Macam mana dengan pelajaran korang sepanjang cuti ini? Ada telaah jugak kah buku-buku teks korang yang tebal 10 inci tu? Kalau aku.... Ada lah jugak, kalau dalam sehari tu luangkan masa dengan buku-buku teks aku :) Macam mana dengan kerja rumah? Mana yang belum siap tu, siap kan lah ok. Nanti bila buka sekolah tak pasal-pasal kutip sampah keliling sekolah dan pakai rantai yang diperbuat oleh tali rafia dan kad manila. Dimana di kad manila tersebut terpampang susunan huruf di mana kalau di baca berbunyi 'Saya tidak siap kerja sekolah' :)) 


Rumusan nya (Standard penutup karangan BM sekolah menengah rendah Haha!), hargai lah orang yang ada di sekeliling anda, jangan sampai terhantuk baru terngadah. Eh, apa kena mengena pulak? Haha! Ok, itu jak lah yang aku nak bagitahu korang tentang 'Apa yang terjadi sepanjang cuti' aku.. So, sekian.. Peace out!



p/s: Siapa ada pergi Rumah Terbuka Malaysia 'Tadau Kaamatan' ? Aku ada pergi ke sana tadi.. Poke makan free jak. Haha!
p/s: AndAndAnd Like lah kalau suka :)

Friday, June 10, 2011

HAARP

Assalamualaikum, Hye! Readers sekalian. Ok, hari ini aku nak bercerita sikit tentang HAARP, korang tahu tak apa itu HAARP? Ok, kalau korang tidak tahu.. Dipersilakan baca entry ini sampai habis. Sesiapa yang ada info detail lagi tentang HAARP dipersilakan... Aku hanya dapat research guna Google jak, tapi tidak dapat buat kajian menyeluruh tentang HAARP. 




Apa itu HAARP?

"HAARP? Apa tu HAARP? Sejenis alatan musik kah?" Okay, kepada readers yang masih tidak tahu dan binggung dengan menatang HAARP ini.. Aha, baik baca lah post ini, untuk menambahkan lagi pengetahuan kau yang sedia ada. Ok, HAARP adalah suatu projek kajian yang bertujuan untuk “memahami, menstimulasi,dan mengawal proses lapisan ionosfera (ionospheric) yang dapat mengubah kinerja (kinetik) komunikasi dan menggunakan sistem surveilans (sistem rangkaian)”. Mula pada tahun 1992, projek ditargetkan selesai dalam masa 20 tahun(selesai tahun 2012).


Foto HAARP di Alaska :




Photo from a recent experiment where Haarp produced a visible Aurora accompanied by "Orbs"





Apa itu Ionosfera?

Bagi yang ambil sumbek geografi SPM dan STPM, kau tahu lah apa itu menatang ionosfera atau lebih dikenali sebagai termosfera kan?. Ok, Ionosfera adalah lapisan bahagian teratas dan terpenting dalam atmosfera bumi kita. Ionosfera sangat penting kerana ia menapis radiasi cahaya matahari (UV dan sebagainya) agar tidak terus ke bumi. Ionosfera berperanan dalam mengatur kadar kelistrikan dalam atmosfera dan membentuk lapisan dari tepi magnetosfera. Ionosfera juga memiliki kegunaan lain bagi manusia, iaitu mempengaruhi gelombang penyiaran radio jauh dari tempat yang ada di Bumi.

Alat ini boleh menjahanamkan dunia dengan cara menghantar gelombang elektromagnet berkuasa besar yang menggetarkan lapisan ionosfera yang merupakan lapisan dalam atmosfera yang kemudiannya turut sama menggetarkan alam sekitar dan bumi. 

Mereka boleh memusnahkan apa saja yang berada dalam lingkaran dan kawasan pancaran. Molekul kristal dan batuan bumi yang menjadi lantai bumi boleh terlerai dan tergelincir yang kemudiannya mencetuskan kejadian gempa bumi dahsyat yang tidak terfikirkan.

Menurut laporan dari sumber yang boleh dipercayai, beberapa negara telah pun menguji pelbagai senjata yang berkeupayaan untuk memanupulasi cuaca yang menyebabkan banjir dahsyat atau ribut salji yang tidak pernah berlaku. 

HAARP juga berkeupayaan memanupulasi cuaca dan boleh memfokus ribut taufan untuk beralih ke sesuatu kawasan yang hendak didengkikan! Terdapat sumber yang mengaitkan bahawa Laos pernah menerima akibat dari kejahatan ini sehingga ribut taufan dahsyat melanda negara berkenaan dan membunuh ribuan mangsa.





Fungsi HAARP?

Tujuan dari program ini adalah untuk lebih maju dalam mempelajari kepelbagaian fizik dan elektrik/cas elektrostatik bumi yang akan dapat digunakan dalam memudahkan komunikasi ketenteraan dan sebagainya. Tapi selain itu, HAARP juga dapat mengatur cuaca melalui ionosfera, seperti menghasilkan hujan, gelora, tsunami, dan masih banyak yang belum diketahui dan dikaji selidik…





Keburukan HAARP

1. Dapat Mengatur Cuaca

Caranya dengan menentukan satu titik lokasi ionosfera yang akan dipanaskan, oleh itu, tekanan yang berada di atmosfera juga akan naik. Maka tekanan yang terbentuk dikumpulkan di satu titik dan terbentuklah manipulasi 'jetstream' (arus jet). 

Tapi HAARP belum sempurna dan masih dalam tahap kajian (di seluruh dunia). Dicurigakan HAARP sudah dalam tahap beta pada tahun 2004, ini terbukti ketika taufan yang terjadi dalam satu tahun telah melepasi tahap lampau. Jika satu tahun taufan maksima yang dikaji hanya terjadi 4 kali, tahun 2004 terjadi sebanyak 6 kali.



2. Mempengaruhi fikiran manusia

Dengan menghantar isyarat radiasi frekuensi rendah lampau (EXTREMELY LOW FREQUENCY (ELF) RADIATION) ke otak manusia, HAARP dikatakan boleh mengawal mood manusia (lebih dikatakan psikik jugak la..).

Pada dasarnya otak besar manusia bekerja pada 1-30 Pulse/Sec. Dan dalam putaran perdetiknya, terdapat frekuensi hertz.

* Delta (1-4/sec)= Keadaan tidur
* Theta (4-7/sec)= Keadaan mengantuk atau baru bangun, 
dan juga ini merupakan saat otak manusia masih kecil.
* Alpha (7-12/sec)= Keadaan Normal dan belajar
* Beta (tak terhitung/infiniti) = Keadaan Marah atau 
sedang dalam emosi yang tinggi 

Dengan gelombang rendah HAARP, manusia dapat dimanipulasi dengan HAARP.

Contoh mudah :




Kelebihan HAARP :

Dapat Melindungi Dari Bahaya Nuklear

Teknologi HAARP dapat mengesan isyarat frekuensi rendah seperti pesawat dan missile melalui udara. HAARP juga disokong oleh 'radar cakerawala' (universal radar) atau Over The Horizon Radar, iaitu radar yang mengawal seluruh dunia kerana ia terletak di atmosfera. Tidak dapat diragukan lagi ketepatan (accuracy) dari radar HAARP tersebut. Bahkan saat ini lokasi setiap daerah di bumi dapat diketahui dengan jelas, lebih baik dari satelit kerana HAARP masih berada di bawah lapisan atmosfera.

Video tentang HAARP :





Antara kesan HAARP yang terjadi sekarang :

1. 10 minit sebelum berlaku gempa bumi di Schi Chuan yang mengorbankan berpuluh ribu orang tiba-tiba wujud fenomena aneh iaitu kelihatan awan menjadi luminisan dengan pelbagai warna seperti aurora di kutub utara.

2. Di Iran fenomena angin puting beliung yang turun menyusur laut kelihatan anih dan membakar rumpai dan membunuh ikan paus. Hasil kajian saintis Iran didapati semua ikan malang itu mati terbakar!

3. Gempa bumi di Sumatera (rujuk kaitan dengan Al-Quran)

4. Gempa bumi di Acheh? Bukankah pada sebelum kejadian gempa itu penduduk di sekitar ada mendengar suatu letupan kuat. Letupan apakah itu? Tiada siapa minat mengkaji kerana semuanya dalam berantakan sibuk menyelamatkan diri dan berjuang untuk hidup.



17.16 (QS. Al Israa’ ayat 16): “Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.”



17.58 (QS. Al Israa’ ayat 58): “Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).”



8.52 (QS. Al Anfaal: 52): "(Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.”



Tiga ayat Allah SWT di atas, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa kemarin di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah berupa kehancuran dan kematian, dan kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan kedurhakaan, dan juga dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya. Al Quran adalah kata2 Allah oleh itu ianya adalah benar maka selain merujuk kaitan gempa bumi, Al Quran juga merujuk kaitannya dengan HAARP yang melakukannya pada tarikh dan masa kejadian gempa bumi tersebut...


Jadi... Sekarang ini, gempa bumi tidak semestinya berlaku dalam kawasan "lingkaran api" sahaja tapi boleh berlaku di mana sahaja dan pada bila-bila masa sahaja.



Isu HAARP yang aku bentangkan ini bukanlah bertujuan memegah-megah kan kuasa asing selain bukan juga bertujuan mempercayai tipu helah musuh agama Islam... Apa yang aku cuba bangkitkan adalah kelemahan umat Islam sekarang yang langsung tidak mempedulikan atau tidak menerima sesetengah kajian mereka... Semua kajian itu adalah dari Al-Quran... Kita hanya menganggap bahwa ianya hanyalah tipu helah mereka sedangkan kita masih jauh ketinggalan dari mereka dalam mengkaji Al-Quran.. Jika mereka salah, cuba kita semua buktikan bahwa Al-Quran itu benar dan sains adalah dari Al-Quran... dan bukan hanya menempelak dan hanya meragui...



Kita...jangan sampai jadi serupa ini. Bila kita sibuk berkonflik, maka tiadalah masa kita untuk memikirkan pertahanan diri dan tiadalah fikiran dan muslihat untuk meneruskan kesinambungan generasi. Mudah-mudahan dijauhkan Allah. Amin. 

Sumber-sumber : Blog sayang malaysia penulis Sysalq dan sumber lain...



p/s: Pejam, celik, pejam, celik... Alllaaa! Cuti dah nak habis lah.. Apa-apa pun readers tegar blog aku ni, tunggu kemunculan next entri aku. Bercerita tentang cuti aku yang penuh dengan Thirll. Haha!
p/s/s: Apa lagi arh.. Aha, siapa nak 10 ringgit! Kalau kau nak.. Klik button like dekat bawah ni ok. *Aku cakap siapa nak jak, aku tak cakap aku bagi kan? Haha!

Sunday, May 29, 2011

Kenapa Pra-U | Pro dan Kontranya



Assalamualaikum, Readers yang aku sayangi :)))) Hari ini aku nak berkongsi sikit dengan korang... Tentang Bright Side dan Fuzzy side tentang 'Pra-U' . Yalah, aku sebagai pelajar Pra-U rendah ni, sering kali terdengar pelbagai keburukan yang disuarakan oleh orang-orang lain, hanya segelintir sahaja yang bercakap tentang kebaikan From 6 ini. Secara langsung... Melemah kan semangat aku untuk masuk Pra-U/From 6. Banyak jugak lah yang tanya dekat aku "Kenapa kau masuk from 6??? Kenapa tidak masuk U terus?? " Ok, kepada sang penanya aku akan jawab pertanyaan kau dekat sini ' Sebenarnya aku masuk from 6 ini bukannya aku tak dapat mana-mana tawaran Universiti pun. TAPI, aku telah menetapkan matlamat aku dari from 5 lagi. Bahawa, bila aku keluar from 6 kelak aku mahu ambil pendidikan dalam bidang Geografi AKU NAK JADI CIKGU ' Sekarang Sang Penanya dah tahu kan??? Dan readers pun dah tahu matlamat aku kan. Tinggal aku buat 'Tindakan' jak lagi, Macam mana mahu mencapai matlamat aku yang jelas tu. OkOkOk, enough is enough tentang 'Kenapa' aku masuk from 6 ini. Kita kembali ke pangkal jalan entri aku ini.


Kebanyakannya banyak pelajar susah untuk membuat keputusan apabila mendapat 3 tempat ini sekali gus kan?? (Matrikulasi, Pra-U, Diploma.. Eh, ada lagi Politeknik ). Bagaimana kita hendak membantu mereka memilih sendiri haluan yang tepat..


Aku pun ada masalah ni bila orang tanya, tapi biasanya aku tanya semula kemampuan pelajar tu, adakah dia mampu untuk pergi ke mana-mana stage tersebut, buat pro dan kontra bagi ketiga-tiga pilihan tersebut dan kemudian datang untuk bincang semula, keputusannya dari mereka dengan sedikit panduan, tunjukkan kesan pemilihan mana-mana tempat kepada pelajar tersebut dengan jelas ...


Biasanya aku akan  tengok achievement pelajar tu..kalau memang power dan laju..bettter beri cadangan pilih matrikulasi setahun...kalau agak sedang-sedang macam aku ini. Better, pilih lah Form 6 atau diploma..cuma kadang-kadang parents yang excited channelkan anak dia..Yang kita ini cadangkan jak..tidak buat keputusan.. :))))


Kalau kira dah binggung sangat tu, jumpa lah Guru Kaunseling dan Guru Kaunseling perlu memberi maklumat yang jelas kepada pelajar pro dan kontra setiap keputusan yang mereka pilih. Minat, kemampuan kewangan, jurusan pilihan akan membantu pemilihan pelajar. Tingkatan 6... peluang untuk menjejakkan kaki ke U lebih banyak terbuka kerana dasar kerajaan yang memberi peluang kepada pelajar STPM. Cuma pelajar perlu benar-benar menumpukan perhatian kepada pelajaran disebabkan banyak sukatan yang perlu dibuat persediaan. Walaupun bunyinya ada 4 mata pelajaran tapi setiap mata pelajaran ada 2 atau 3 kertas. Dalam setiap kertas pula ada banyak bahagian dan setiap bahagian ada banyak topik. Semangat yang tinggi, kesabaran serta teknik belajar yang sistematik perlu ada pada pelajar STPM. Strategi memilih mata pelajaran sewaktu 6 rendah penting kerana ia akan menentukan peluang untuk ke kursus pilihan kerana setiap kursus ada syarat-syarat kemasukan tersendiri. Sebab itu memilih subjek from 6 penting kerana biasanya setiap kursus di U minima memerlukan gred yang baik dalam 2 mata pelajaran sementara 2 mata pelajaran lain akan menyokong 'pointer', kalau pointer kau rendah.. Macam mana nak sambung belajar ke peringkat Ijazah beb???. Jadi, perlu jelaskan kepada pelajar strategi memilih mata pelajaran. Sistem penggal yang masih diamalkan oleh sekolah akan membebankan pelajar untuk membuat persediaan di peperiksaan STPM... Tapi, seperti yang dinyatakan di dalam surat yang diberi. Tahun ini sistem pembelajaran kami diubah.. Aku tak tahu lah, sama ada ditukar menjadi sistem semester, macam pelajar Matrikulasi dan Universiti. Kita tunggu lah keputusannya bila buka sekolah kelak. *Harap-harap ditukar lah :))))


Diploma pula selalunya jalan untuk mencari pekerjaan dengan cepat kerana setelah tamat selalunya lepasan ini akan terus bekerja. Peluang untuk sambung ke Ijazah amat tipis dan sekiranya bercita-cita untuk sambung belajar ijazah perlu dapat 3 'pointer' ke atas.
Matrikulasi pula ada 2 sama ada matrikulasi KPM atau matrikulasi universiti-universiti. Perlu jelaskan perbezaan kedua-dua matrikulasi itu dan yang penting kaedah pemilihan kursus ijazah di kedua-dua matrikulasi tersebut.
Apabila pelajar telah mendapat penjelasan maklumat yang perlu dengan jelas akan membuka ruang pelajar untuk membuat keputusan....


Melanjutkan pelajaran ke tingkatan 6 boleh dianggap sebagai peluang kedua bagi pelajar untuk menjejakkan kaki ke menara gading dan seterusnya menggapai segulung ijazah. Banyak pengalaman telah membuktikan bahawa pelajar yang kurang cemerlang sewaktu SPM mampu untuk menebus kekecewaan tersebut dengan pencapaian SPM dan seterusnya ke universiti. Tidak mustahil untuk berjaya di tingkatan 6 asalkan kena dengan strateginya *mesti ada tindakan.
Pembelajaran semasa di tingkatan 6 memang lebih susah jika dibandingkan dengan politeknik atau diploma. Walaupun begitu sekiranya kau memasuki tingkatan 6, peluang kau untuk memasuki universiti tempatan adalah lebih cerah iaitu 65% berbanding dengan lepasan politeknik atau diploma.


Insyaallah....sekiranya Kawan-kawan inginkan panduan cemerlang di tingkatan 6 boleh melayari web ubk projek penajaan swasta www.ubksmkrantau.ekaunseling.net




Kelebihan Tingkatan 6

Aha, ini aku nak cakap tentang kebaikan from 6 ini. Selalunya kita dengar tentang keburukan jak kan?? Jadi, sekarang aku nak membidas balik kata-kata malaun yang cakap from 6 ini tak baguih. Tingkatan 6 sebenarnya mempunyai beberapa kelebihan ( berapa kali aku nak ulang ), di antaranya adalah;


* Ianya diiktiraf bagi kemasukan ke kebanyakan universiti di serata dunia.

* Dengan sijil STPM pun sudah boleh bekerja dengan kerajaan mahupun swasta. Syaratnya dapat 4 prinsipal atau 3 prinsipal 2 subsid mana-mana yang terpakai berdasarkan prinsipal terendah.

* Kiraan pointer STPM berdasarkan campur kesemua pointer subjek diambil bahagi dengan 4 sahaja. Kalau dapat 3.00 ke atas tu kira Ok la tuu..Pointer nak masuk universiti guna STPM ni tak tinggi berbanding kursus matrikulasi, pra-u lain, diploma dan sebagainya kerana taraf akademiknya sangat hampir dengan universiti. Orang cakap sebelah kaki kat U kalau masuk form 6 ni. Tapi, kita kena tentukan sendiri kaki mana yang akan masuk dulu?? Kalau kaki kanan, Alhamdullilah :))) Kalau kaki kiri... Kau iktihar lah sendiri. Itu sebab subjeknya walaupun ambil 4 atau 5 subjek bebannya lagi susah kerana perlu belajar sangat mendalam dalam setiap subjek malah ada budak matrikulasi pun belum tentu dapat skor bila jawab soalan STPM ni.

* Setiap sujbek majoriti kena ambil 4 kertas atau bahagian bergantung ikut subjek laaa.

* Sastera pun susah, sains pun susah. Dikatakan peperiksaan top 5 tersusah di dunia, entahlah… tapi kualiti sijil STPM nie bertaraf diploma di jabatan kerajaan sekarang ni. Maksudnya boleh cuba mintak jawatan bertaraf diploma di jabatan kerajaan spa.gov.my… layari laman web ni, Semua jawatan diploma boleh cuba ambil * Sebenarnya aku tak payah dah mention pasal SPA ni, sebab kawan-kawan aku tengah kecoh apply menatang ni.




Taraf Sijil STPM

* Setiap subjek lulus prinsipal akan dapat taraf Advanced Level (setaraf A-Level) Cambridge, UK, power tuuuuuu… Taraf A-Level ni sangat tinggi tau, diploma pun belum bertaraf A-Level lagi tau, STPM dah ada daaa :))))

* Berdasarkan pengalaman taraf soalannya sama kualiti dengan soalan peperiksaan luar negara Cambridge GCE A-Level… setaraf tu… yang diambil oleh kebanyakan budak mat saleh luar negara untuk masuk universiti.

* Di luar negara STPM digelar Senior Cambridge, SPM - Junior Cambrige.. kekadang High School Certificate(HSC), High School Diploma di US.

* STPM ni sebenarnya peperiksaan University Cambridge kemudian diadakan di IPTA kita.

* Lagi satu STPM ni laku jugak kat luar negara boleh cari makan dan lanjutkan pelajaran terkenal seluruh dunia. Kelayakan STPM ni bertaraf dunia tau… *Nanti nak apply Oxford lah. Keh keh keh :)))




Kelayakan Bekerja Dengan Kerajaan

Bagi Peperiksaan STPM mulai 1987, lantikan dalam jawatan kerajaan

1. Lulus sekurang-kurangnya 3 matapelajaran atas Gred E dan lulus Pengajian Am dalam satu peperiksaan STPM; ATAU

2. Lulus 2 matapelajaran dan lulus Pengajian Am dalam satu peperiksaan STPM dengan syarat kedua-dua matapelajaran yang lulus itu mestilah sekurang-kurangnya mendapat Gred C dan C atau Gred B dan D atau Gred A dan E; ATAU

3. Lulus sekurang-kurangnya 2 matapelajaran atas Gred E dan 2 matapelajaran atas Gred R serta lulus Pengajian Am dalam satu peperiksaan STPM; ATAU

4. Lulus sekurang-kurangnya 4 matapelajaran yang berlainan atas Gred E dan lulus Pengajian Am dalam peperiksaan STPM yang dikumpulkan dalam 2 peperiksaan dalam tempoh 3 tahun berturut-turut.

Senang cerita dapat 4 principal C dan ke atas atau 3 prinsipal + 2 subsid dan ke atas tapi kiraannya mestilah Pengajian Am lulus penuh atau gred C, subjek yang lain tu 3 atau 4 subjek pun mestilah gred C. Itu paling asas untuk STPM bertaraf lulus penuh boleh kerja dengan kerajaan.




Kelebihan Ambil 5 Subjek

Arh! Kepada kawan-kawan aku yang dari awal lagi nak drop mata pelajaran tu.. Korang semua dinasihatkan untuk membaca dengan teliti part ini : Kelebihan ambil 5 subjek ni boleh beri banyak pilihan untuk pilihan bidang di universiti nanti, di samping boleh backup pointer contohnya budak dapat 5 principal C tak sama dengan budak dapat 4 principal C. Pointer budak 5 principal lebih tinggi berbanding budak dapat 4 principal.

Pointer lebih tinggi lebih senang masuk universiti atau minta kerja dengan kerajaan yang mensyaratkan pointer STPM 3.00 dan ke atas. Contohnya 5 principal B iaitu 3.00 darab 5 = 15.00/4 = 3.75 (CGPA), budak dapat 4 principal B iaitu 3.00 darab 4 = 12.00/4 = 3.00 (CGPA). Cuba lihat jauh betul perbezaan pointer nyakan. Tapi bebanlah sikit ambil 5 subjek ni. Tapi, cuba fikir bagus-bagus antara 3.75 - 3.00 = 0.75 jauh tuu…





Penggantian Subjek

Untuk menjelaskan lagi tentang STPM ni, bagi kemasukan ke IPTA atau kerja, berdasarkan penggantian subjek;

Ok macam nie…

Katakan orang tu ada SPM dan ada STPM dalam masa yang sama, katakan subjek ekonomi di peringkat SPM dia tak dapat kredit (kepujian), tapi dia dapat prinsipal (lulus penuh) dalam subjek ekonomi diperingkat STPM.

Waktu nak apply atau masuk u nanti, katakan ada kursus syaratkan mesti dapat kredit dalam subjek ekonomi pada peringkat SPM tapi dia tak kredit. Oleh itu bolehlah digunakan kelulusan prinsipal ekonomi dalam STPM tadi untuk menggantikan nilai kredit bagi subjek ekonomi diperingkat SPM tadi.

Maksudnya apa-apa subjek yang sama dan diambil pada peringkat SPM dan STPM, lulus prinsipal subjek yang sama di peringkat STPM akan dapat menukar atau cover nilai subjek yang sama diperingkat SPM bagi penggantian kredit atau perpindahan kredit.

Kiranya orang prinsipal subjek yang sama diperingkat STPM dikira dapat kredit (kepujian) juga bagi subjek yang sama di peringkat SPM pula.

Sebenarnya dapat lulus sebahagian (subsid) bagi subjek yang sama di peringkat STPM sudah memadai atau dikira dapat taraf kepujian (kredit) bagi subjek yang sama diperingkat SPM pula. Syaratnya hanya subjek yang sama ada pada 2 peringkat iaitu SPM dan STPM.

Hanya subjek yang sama iaitu subjek STPM boleh cover subjek SPM bagi penggantian kredit SPM. Tak boleh subjek yang sama di peringkat SPM ganti subjek yang sama di peringkat STPM kerana taraf STPM lebih tinggi dari taraf SPM.




Taraf STPM adalah A-Level manakala taraf SPM adalah O-Level.


A-Level (Advanced Level); STPM, tahap lanjutan, di Malaysia dikatakan prinsipal atau lulus penuh.
O-Level (Ordinary Level); SPM. tahap biasa, di Malaysia dikatakan kredit atau kepujian.
Pembelajaran Di Tingkatan 6


Belajar kat form 6 ni macam belajar budak universiti, tak boleh harapkan tenaga pengajar nak bagi semua ilmu, kerana ilmu bagi setiap subjek STPM ni ruang lingkup pembelajarannya terlalu luas sampaikan bidang sains pun kait dengan sastera , sastera pun kait dengan sains.


Fikiran juga harus matang dan tinggi, terbuka, minat mendalami ilmu, suka baca bahan ilmiah, isu semasa, perbincangan sekelas, usaha serta semangat membara, ditambah dengan cita-cita, strategi berjaya, masa depan, sedikit kecerdasan minda, kecerdikan serta kecekapan, insyaAllah pasti berjaya kelak. Sebelum aku terlupa, from 6 bukan nya tempat untuk melepaskan gian korang untuk menanam benih atau dalam erti kata lain bercinta. Cikgu-cikgu sering kali ingatkan aku dan rakan-rakan 'Jangan Tanam Benih' sebab STPM ini bukan nya peperiksaan yang gampang macam SPM. Kalau kau main-main, siap lah kau menghadapi keputusan kau yang sekadar boleh di bawa main jugak. Kau faham maksud aku? Faham kan..


Selaraslah dengan kerajaan nak jadikan atau jenamakan semula form 6 ni seperti yang diceritakan di suratkhabar dan artikel pendidikan. Zaman dulu form 6 nilah satu-satunya jalan untuk ke universiti tak ada yang lain. Ramai tak dapat form 6 zaman dulu.


Ianya peringkat Pra-U, meliputi kebanyakan subjek tahun pertama di universiti bagi kursus ijazah, peringkat pendidikan lepas menengah tinggi (STPM) dan program persediaan ke universiti dari segi mental dan pemikiran, cara belajar.


Zaman dulu STPM ni buat majlis kalau anak dapat masuk dan berjaya di form 6 ni. Sebab nak dapat satu prinsipal tu memang cukup susah.


Masuk form 6 ni memang mencabar minda dan keazaman kental. Persediaan rohani dan jasmani perlu ada dari awal pembelajaran lagi. Jangan memain, STPM peperiksaan top 5 tersusah di dunia tau tapi banyak kelebihannya.







Gred STPM


Ini gred STPM bagi yang saja nak tau, kalau kau taknak tahu skip lah part ni..


Ini semua nilai gred lulus penuh atau prinsipal
A : 4.00
A-: 3.67
B+: 3.33
B : 3.00
B-: 2.67
C+: 2.33
C : 2.00


Ini pulak bagi nilai gred lulus sebahagian atau subsid
C-: 1.67
D : 1.33
D-: 1.00
F : 0.00




Sukatan Pelajaran

Form 6 ni kurikulumnya serta kualitinya diambil atau didasari dengan lembaga atau badan peperiksaan profesional luar negara iaitu mengikut standard (piawai) dari lembaga peperiksaan Universiti Cambridge itu sendiri dan ahlinya terdiri dari profesor dan pensyarah pakar.

Di Malaysia, soalannya digubal oleh pensyarah IPTA, kertas soalannya ditanda oleh cikgu form 6 yang pakar dalam bidangnya.

Soalan serta kualitinya setaraf dengan soalan peperiksaan University Cambridge luar negara tersebut. Diiktiraf oleh badan peperiksaan profesional luar negara iaitu mengikut standard (piawai) dari lembaga peperiksaan Universiti Cambridge.

Sebelum terlupa untuk mendapatkan sijil STPM haruslah sekurangnya dapat 1 prinsipal dari mana-mana subjek.

**sumber e-putra**





All in all, ini semua cuma pandangan aku.. Setiap manusia ada sudut perspektif yang berbeza. Jadi, terpulang lah nak cakap apa, masing-masing ada hak untuk bersuara. Erm, apa lagi yang aku nak cakap arh?? Satu lagi kepada anasir-anasir yang cuba nak patahkan semangat kawan-kawan aku.. Termasuk jugaklah aku yang berada di from 6 ini. Hentikan lah niat kau yang murni tu, biarlah kami yang tentukan masa depan kami. Kami dah besar lah beb! Aku bukan nya halang niat kau yang murni tu. Tapi, biarkan kami corakkan sendiri jalan kehidupan kami yang telah terbina ini. Aha, sekian sahaja perbentangan saya pada hari ini. TAHNIAH!! Saya ucapkan kepada anda, kerana berjaya membaca entri saya ni sampai habis. Yalah, ingat banyak kah orang yang sanggup nak baca bahan bacaan yang panjang berjela macam ni. Ok, sekarang kita dah tahu pro and cons from 6 ini kan. Jadi... Sekian, Bye.




p/s: Hidupku penuh bermakna, takkan lagi mempersiakannya [.]
p/s/s: Like lah kalau suka :))) *Amat dialu-alukan

Saturday, May 28, 2011

Yeeeey!! Cuti Sekolah!


Hoooraaaaay!!!! Cuti sekolah!!! 

Eh, Assalamualaikum Readers yang aku sayangi :))) Terlebih emo sampai terlupa dengan korang.. Yalah cuti kan?? Tiada pelajar dalam dunia ini yang tidak suka dengan cuti... Terutamanya cuti semester. Okay sebenarnya hari ini aku nak bebel tentang apa yang akan terjadi dengan cuti semester aku. Alllaaa.. Pengisian dan perangcangan yang akan aku lakukan lah. Kebiasaannya lah kan.. Apa yang akan korang buat dengan cuti semester korang??? Apa?? Balik kampung?? Hah, itu dah jadi perkara wajib bila tiba cuti sekolah. Kemarin, berduyun-duyun kereta kat jalan raya masing-masing nak balik kampung. Ok, dah lah tentang balik kampung tu.. Balik ke pangkal jalan entry aku. Tentang cuti semester aku antaranya:


1st, of course korang akan dihujani entry-entry aku yang macam best ni. Aku akan bebel sebanyak mungkin di blog aku ini. Yalah, bulan ini entry aku sikit nak mampus. Banyak perkara yang aku nak katakan dekat blog ni masa musim sekolah, tapi tak terkata. Jadi, rajin-rajin lah berkunjung dekat blog aku ini kalau boleh bawa kawan-kawan sekali, jangan risau makanan tidak akan habis punya, masuk ikut pintu depan ya... (Macam raya lah pulak) Itupun kalau korang nak tahu apa yang aku katakan lah :)))


2nd, kalau masuk bab-bab travel.. Mungkin ada lah sekali dua, mungkin jugak lebih. Yang dalam perancangan dengan kawan-kawan PRA-U aku tu. Mungkin jadi??? Kalau jadi.... merasa lah jugak aku jalan-jalan cuti ini :))))) Arh, korang pun apa kurangnya kan??? Cuti ini korang mulalah memuat naik gambar-gambar percutian kan??? Di Hong Kong lah, Korea lah, mengiklankan betapa bahagia *dan banyaknya duit aku. Gambar tersenyum di sisi artis-artis popular mewartakan betapa bertuahnya anda dapat berselisih bahu dengan selebriti dalam berkelap-kelip glamor. Joyah:" Peduli lah bha!!! Kau kecoh pesal??? Cemburu lah tu??". Betul jugak kata kau, yang aku nak kecoh apasal?? Lantaklah korang nak buat apa sekali pun kan??? At least korang recomended dekat aku tempat-tempat yang macam best untuk ditujui :))) Kalu ada rezeki aku pergi. Paling-paling pun korang akan melancong luar negeri kan?? Destinasi yang paling popular sekali ialah 'K.HER' (Allaaa... Wilayah persekutuan Kuala Lumpur lah) Paling kurang pun dalam negeri kan?? (node perlahan) :))))


AndAndAnd Ini yang aku lemah ni, macam biasa, telaah buku-buku teks aku yang sejengkal tebalnya tu atau dalm erti kata lain ulangkaji. Terutamanya subjek-subjek yang boleh dikatakan killer lah oleh senior-senior dekat sekolah aku tu (Makro & Mikro Ekonomi) dan kepada pelajar sekolah yang membaca ini, jangan ingat nak bercuti sakan jak.. Buat kerja sekolah yang cikgu korang berikan tu. Jangan esok nak sekolah, baru nak buat kerja sekolah. Nanti bila mula semester 2 nanti.. tak pasal-pasal berdiri atas meja. Joyah: "Ewyywww, cakap jak pandai... Sendiri blogging jak, sampai tak ingat kerja sekolah *terasa " FYI, aku tak ada kerja sekolah lah joyah. Yalah, aku kan baru masuk sekolah. Minggu yang sebelumnya ini, kami cuma diberikan pendedahan tentang subjek-subjek yang kami ambil dan kami dilatih manage event-event besar dekat sekolah. Minggu lepas kami manage event Hari Guru dan minggu yang sebelumnya lagi, kami cuba mengisi jam kredit untuk 'Khidmat Komuniti'. Kami ini kan dah besar ulangkaji sendiri lah dekat rumah. KanKanKan?


Lastly, manfaat kan lah cuti korang dengan benda-benda yang berfaedah. Jangan bila buka sekolah nanti tak boleh menulis sebab 3 jari korang dah hilang.. Ok, itujak lah yang kau nak bebel kan hari ini. Kalau senang berkunjung lah lagi ke blog aku yang macam best ini :))))




p/s: Selamat bercuti!!
p/s: Apa-apa pun perancangan korang time cuti, jangan lupa untuk klik button like dekat bawah ini :))))

Saturday, May 21, 2011

I'M BACK!


prak, prek, prak, tak (bunyi jari apabila dibunyikan *begitu eh?? Hantam saja lah)


Assalamualaikum, 

Hye!!! Long time no see kawan-kawan... Jarang dah aku update blog aku ini. Sebenarnya, aku memang nak update blog ini... Tapi, disebabkan aku sudah mula bersekolah. Jadi masa aku yang lapang sebelum ini, dah jadi padat.. Tak ada masa nak update post. Aku rasa bulan ini, entri aku tak sampai 5... Bagus kalau sampai 5. Ok, Ok, Ok, cukup lah pasal itu... Hari ini aku nak cerita sikit... Mungkin entri kali ini, berbunyi seperti memuji diri sendiri kot.. Arh!!! tak kisah lah.  Ok, langsung jak lah arh, Pasal... Blog aku yang telah menjadi buah mulut diantara kawan-kawan aku dekat sekolah. Yalah, aku kan dah kembali bersekolah.. Jadi, dekat sekolah tu lah aku disapa dengan nada yang boleh membuatkan aku tersengih lalu malu-malu kucing (Keh Keh Keh).  Sapaan mereka berbunyi "Eh, Yang umar bha ini??? Best blog kau"  "Yang Umar!!!!! ada blog sudah arh!! Siok ni baca blog kau *sambil mengangkat jari ibu/thumb up"  "Nice blog" .... Tak cukup dengan itu cikgu pun pernah jugak berkunjung ke blog aku ini.... Tapi, aku tak tahu lah sikit punya banyak cikgu yang berkunjung ke blog aku ini.... Tapi, yang membuatkan aku menjadi kucing sebenar, bukan malu-malu kucing dah apabila komen yang diberikan oleh cikgu tersebut "POSITIVE" *Ini yang membuatkan aku bersemangat berblogging semula ini. Ada juga sapaan yang membuatkan aku 'HUH????'.. Sapaan mereka berbunyi "Mye, kenapa kau tidak update-update blog kau tu??? Gambar-gambar pun jarang sudah kau post dekat FB..."  "Tidak blogging sudah kah???"... Sapaan begini lah yang membuatkan aku 'HUH???' tu, tidak sangka ada jugak manusia yang mengikuti perkembangan semasa blog aku ini. Disebalik komen-komen yang positif tu... Ada jugak lah yang memberikan komen yang negatif. Arh!! lantak lah mereka tu, dah jadi lumrah alam kan, Setiap benda yang dah naik tu, pasti ada sesuatu yang cuba menjatuhkan mereka. Antara komen yang aku nak bahaskan sekarang ini ialah "Blogger tiada LIFE" *dalam bahasa halus lah, tapi sebaliknya dalam bahasa kasar.  Tapi aku selaku blogger baru. Nak jugak keluarkan beberapa pandangan terhadap Dunia blogger masa kini! {ceh macam tagline forum pulak}  


Penulisan kali ni mungkin panjang macam karangan abang-kakak Pra-U dekat sekolah aku sebab aku pun banyak merepek dalam entry ini. Sebab apa yang aku tulis adalah berdasarkan daripada pengalaman aku dalam dunia blogging. Meskipun aku cuma Blogger baru yang berusia 3 bulan.


Blogger Takda Life? WTH??? Aku baru jak  jadi blogger personal tapi aku bukan blogger hebat mana pun , Just try-try jak lah... Bak kata orang " Kau ada blog , aku pun nak ada blog jugaklah , sebab bukan bayar pun kalau nak bukak blog ". Yang kau nak bising apa pasal? 


Memang kau boleh cakap apa yang kau nak cakap , tapi kau kena fikir banyak benda sebelum kau cakap. Got that ? Kau jugak kena cari point-point penting untuk katakan benda-benda macam itu sebelum kau kemukakan kenyataan itu kat aku atau blogger-blogger lain.


Konsep dia lebih kurang macam  sebagai Viewers or Readers yang hanya tahu memberikan pandangan dan pendapat tetapi tiada isi untuk kau kembangkan bila kau di'cangkuk' dengan pendapat yang berbeza daripada kau. Relax aku suka bab debat tapi aku tak suka bab 'perbalahan' . Understood?


Aku ada beberapa point yang mungkin boleh memberikan keterangan kenapa aku katakan yang berblogging ini banyak faedah dan tak akan wujud perkataan 'tiada life'


Wadehel once again beb. Kemungkinan kau tak nampak lagi kecerahan masa depan seseorang blogger ini macam mana. But its okay , aku selaku blogger baru ada banyak point yang boleh aku tunjuk kat kau yang kau cakap blogger ini takda life atau tak ada masa depan la kiranya kan ? kah salah ? kalau salah pun aku peduli apa. :)))))


Jadi point-point aku ialah :

1 . Aku nak bilang duit dulu sebab kebanyakkan blogger memang gila duitan Hehehehe.. Jangan kau nak tukar apa pandangan aku sebab apa yang aku nampak itulah dia. Masing-masing kejar traffic sana sini untuk naikkan income dalam blog. Biarkan 0.25sen naik merangkak-rangkak tapi ada duit kan? Sebab sikit-sikit jadi bukitlah kalau jadi gunung pun apadahalkan ? itulah cerita dia .. kau cakap blogger ni takda life apa kes? Aku baru bagi 1 point, kau jangan gelabah dari mana datangnya duit-duit itu. Relax kau google pun boleh bha.Tapi jangan google dulu , kau relax-relax baca lagi kat bawah tu.. hehe


2. Aku nak bilang kawan , Kawan kat sini macam-macam jenis kawan ada tinggal kau nak cari jak , Senang kawan dalam blog nie . Kalau orang itu FEMES! kompem semua nak melekat dengan orang yang FEMES itu sebab apa ? sebab nak traffic mudah lah. BACKLINK itulah orang nak! He he he..Selain daripada itu jugak , korang mungkin ada jumpa kawan yang Datang dan pergi tanpa sebarang perkataan. Itu semua standard bab kata omputih "People's come and go"  SO sekarang kau nak cerita yang blogger tiada life untuk celah apa pulak tu ya? It's okay aku go to the next point!


3. Aku nak kata Ilmu pulaklah , Apa kau nak kata time orang cerita pasal IT??? Tapi hanya tahu 1 bidang yang kau kerja atau belajar jak? Apa kes..Dalam blog ni ada orang suka ilmu sebab bila sesuatu blog tu ada tunjukkan macam-macam ilmu , so dari situ lu boleh belajar macam-macam dari blog ke blog dan praktikkan ilmu tu kat mana-mana. At least bila ada orang borak pasal benda-benda specifik. at least kau tau apa kau nak cakap nanti. Sebenarnya banyak lagi ilmu yang kau boleh dapat dekat blog ini... Kat blog aku macam-macam ilmu kau boleh dapat. Antaranya, Ilmu tentang photo manipulation dan banyak lagi... Tinggal di telaah jak. Kau yang tercengang sebab cakap blogger ni takda life apa kes ?


4. Aku nak cakap tentang Informasi , Blogger kebanyakkan paling suka bab-bab menatang sensasi yang tak pernah orang lain tau , tapi dia tau . Lebih hebat dari reporters BERNAMA kiranya. Ahha kau yang cakap blogger takda life tu ada ? tiadakan ? Duduk meniarap macam haram tengok berita sana sini yang entah betul ke tidak. Kejap 10k kejap 20k orang. {opps aku tak cakap yang blogger nie semuanya betul. Ada aku cakap ? :))))))  }


Walaupun apa aku bagi tau kat atas ni kebanyakkanya macam nak kondem blogger or back up blogger. Tapi kau faham²lah kan? Walau aku nak kondem sekalipun , at least blogger nie ada jugak kerja yang mereka nak buat melainkan kau yang duduk bebel jak tak habis-habis.. Apa kes? #Sorrykalauterasa


So sekarang 4 point aku dah bagi , mungkin aku boleh bagi kenapa kau cakap Blogger nie takda life kan ? Tak apa aku boleh baca point kau tu, jadi sekarang kau nak aku bagi berapa point untuk kau cakap blogger ini tiada life ? 1 ? 2 ? or 3 ? Tak apa aku bagi 2 jak lah..

1. Mungkin blogger nie 24/7 duduk meniarap depan laptop dan blogwalking macam gampang hanya untuk cukupkan kuota untuk 1 hari Unique Views. Mungkin juga kan ?

2. Mungkin blogger nie terlalu desperate untuk mendapatkan income dengan Copy paste sana sini entry orang lain dengan harapan 'permainan SEO yang banggang' itu berjaya mendapatkan Viewers dari orang lain.

3. ehh tarlabih sudah..



Itu ja la kot. Jadi kepada Mereka yang bukan blogger mungkin akan cakap blogger itu tiada life . Tidak apa aku terima pandangan kau tapi aku dah bagi beberapa point dimana Percentange untuk katakan blogger itu tiada life akan berkurang.

Jadi point aku kat sini, kau buat apa pun pasti ada pro and cons dia la kan ? So pandai-pandai bawak diri dalam dunia yang kau ceburi sudah lah. Hehe oklah setakat itu jak lah hujah aku pada hari ini, di harap pihak pembangkang dengan rela hati mengangkat bendera putih :)))) That all, Bye ;))


{yangumar}



p/s: Entri kali ini memang panjang... Sebab lama dah aku tak menaip. :))))
p/s/s: Like lah kalau kamu setuju dengan kenyataan aku di atas ini.

Wednesday, May 11, 2011

It's the climb


I can almost see it
That dream I am dreaming
But there's a voice inside my head saying
"You'll never reach it"

Every step I'm taking
Every move I make feels
Lost with no direction
My faith is shaking

But I gotta keep trying
Gotta keep my head held high

There's always gonna be another mountain
I'm always gonna wanna make it move
Always gonna be a uphill battle
Sometimes I'm gonna have to lose

Ain't about how fast I get there
Ain't about what's waiting on the other side
It's the climb
-Miley Cyrus The Climb Lyrics-


Assalamualaikum, Ok.. ini Entry pertama aku pada bulan mei ini... Mungkin lepas ini, aku jarang update Blog dah sebab.... Aku akan BERSEKOLAH!!! Fuh~ Serious aku belum bersedia untuk menjejakkan kaki semula ke sekolah... Tapi, ini keputusan aku. Aku tidak akan berganjak walau selangkah pun, Aku tidak akan terpedaya dengan hasutan anasir-anasir yang cuba mematahkan semangat aku dengan menganggap "Aku telah terjatuh ke Jurang yang sangat dalam". Bak kata Miley Cyrus dalam lagu nya ni "But I gotta keep trying, Gotta keep my head held high... There's always gonna be another mountain, I'm always gonna wanna make it move..." Aku akan cuba sedaya upaya aku untuk mendaki jurang itu dan aku akan buktikan kepada anasir-anasir itu... Yang aku boleh!! 




Keep on moving, keep climbing, Keep the faith, It's all about the climb...










p/s: InsyaALLAH...
p/s: Like lah kalau sudi :))))
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...