Tuesday, March 15, 2011

Déjà vu


Pernahkah korang  mengunjungi sebuah tempat untuk pertama kalinya dan tiba-tiba korang merasa familiar dengan tempat tersebut ? Atau pernahkah korang berada dalam suatu peristiwa ketika tiba-tiba korang merasa bahawa korang sudah mengalaminya walaupun korang tidak dapat mengingat bila terjadinya peristiwa itu? itulah deja vu, salah satu fenomena misteri dalam kehidupan manusia.( Ceh, bercakap macam profesor.)


"Mye, aku rasakan aku pernah melakukan hal yang sama, gerakan yang sama"

Penyoalnya adalah seorang teman rapat, time ni masa kat asrama lagi, sedang meminum air milo panas, sambil berborak dengan rakan-rakan lain. Walaupun soalan  itu terdengar menakutkan dan mampu membuatkan saya berhenti mendengar borakan teman-teman yang rancak berborak tapi untuk menjawab persoalan kawan saya itu saya punya menjawab. You've experienced déjà vu. Air milonya, dibuat satu gelas jak, tapi yang minum berbelas orang.


Déjà vu adalah sebuah frasa perancis dan ertinya adalah 'eh!, macam pernah ku lihat... tapi di mana ya?' (Hahaha, just kidding.. maksud sebenar ialah'pernah lihat'). Maksudnya mangalami sesuatu pengalaman yang dirasakan pernah dialami sebelunya. Menurut para pakar, 70% penduduk bumi pernah mengalami fenomena ini.


Hampir semua daripada kita pernah mengalami apa yang dinamakan deja vu; sebuah perasaan aneh yang mengatakan bahawa peristiwa baru yang sedang kita rasakan pernah kita alami sebelum ini.
Kemisteriusan fenomena deja vu ini kemudian melahirkan beberapa teori metafisis yang cuba menjelaskan sebab musababnya. Salah satunya adalah teori yang mengatakan bahawa deja vu sebenarnya berasal dari kejadian serupa yang pernah dialami oleh jiwa kita dalam salah satu kehidupan sebelumnya di masa lampau. Bagaimana penjelasan ilmu psikologi sendiri?





Foto di atas adalah foto ilustrasi "Puncak gunung es" yang terkenal. Para ahli 'otak' sering menggunakan ilustrasi di atas untuk menunjukkan seperti fikiran  kita yang sebenarnya. Permukaan air adalah batas sedar kita. Fikiran sedar kita adalah bongkahan yang muncul di atas permukaan laut. Manakala fikiran bawah sedar adalah bongkahan raksasa yang ada di dalam laut.
Menurut mereka, sesungguhnya sebagian besar informasi yang kita terima tersimpan di fikiran bawah sedar kita dan belum muncul ke permukaan. Hanya sebagian kecil dari informasi yang kita terima benar-benar kita ingat atau sedari. Prinsip ini adalah kunci penting untuk memahami Deja Vu.


Bagaimana deja vu berlaku?
Pada awalnya, beberapa ilmuwan beranggapan bahawa deja vu terjadi ketika sensasi optik yang diterima oleh sebelah mata yang sampai ke otak (dan dipersepsikan) labih dulu daripada sensasi yang sama yang diterima oleh sebelah mata yang lain, sehingga menimbulkan perasaan familiar pada sesuatu yang sebenarnya baru pertama kali dilihat.


Teori yang dikenali sebagai 'optical pathway delay'  ini dinafikan pada bulan disember tahun lalu ditemui bahawa orang butapun mampu mengalami deja vu melalui indra sound, taste or even smell. 


Selain itu, sebelum Chris Moulin dari University Of Leeds, telah menemukan pula penderita deja vu kronik; orang-orang yang sering dapat menjelaskan secara jelas peristiwa -peristiwa yang tidak pernah terjadi.
Mereka merasa tidak perlu menonton TV kerana merasa telah menonton rancangan TV tersebut sebelumya (padahal belum), dan mereka merasa tidak perlu pergi berjumpa doktor kerana mereka sudah pergi ke doktor dan dapat menceritakan hal-hal selama kunjungannya. 

Peliks kan?




{yangumar}




p/s: Kalau korang suka post ni, klik button like okay : )

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...