Thursday, March 31, 2011

Tabiat orang kita.



Assalamualaikum. Hye :)


Oh! mak kau nama Kak Limah. 
Ok, salah satu tabiat orang kita 'Melatah', yang buruk nya orang kita ini, melatah sebut barang sendiri TUT... Hari ni saya Yang Umar bin Aziman, berumur 17 tahun, akan menceritakan kepada korang, apa yang mungkin kita tidak berapa nak perasaan tabiat orang kat Malaysia ini. Salah satunya, mengurat awek kat bus stop. Ok, selalunya Lelaki yang approach perempuan tu kan, tidak pernah terjadi perempuan yang approach lelaki, melainkan perempuan tu destinasi dia nak ke 'tapak perkuburan' hehehe. soalan yang lazim diajukan kepada pihak perempuan yang hendak dipikat tersebut: " Eh, sekarang dah jam berapa? (Kau orang yang ke-100 menanya soalan tu) Awak nak pegi mana? (Balik rumah arh!)  Berapa lama dah awak tunggu bas kat sini? (banyak soal pulak dia ni *Lantas awek tu pun blah dari situ) Eh! saya belum habis tanya lagi lah!!". Hey, macam mana nak dapat ayat macam tu biasa sangat. In the dawn of the new millennium, orang dah tak guna dah ayat-ayat macam tu, dorang approach perempuan macam ni : " Erm!, agak-agak nya lah kan... Bila kita boleh couple? and saya dah bawa cincin Habib jewels nie, bila kita boleh bertunang agak-agak nya lah?". Hah!, macam nie baru lah stail beb, confirm dapat punya, dapat maki.



Tabiat orang kita nombor dua,
 Apabila anak dara pergi ke pasar, watak kedua ni, seorang perempuan on the way nak ke pasar: Dengan bakul di lengan dan tanpa memikirkan masa depan, Saleha meneruskan perjalanan, tiba-tiba Saleha tersadung batu, lalu tersembam kat aspal jalan raya, lalu Saleha merungut " Eh!, bodoh lah batu ni ". Tabiat manusia. Salah sendiri, salahkan orang lain, salah sendiri yang tak tengok kiri, kanan, atas, bawah, batu pulak kena maki. Ok, kita terus kan cerita: Dengan kaki yang berdarah, Saleha meneruskan perjalanannya lagi, tiba-tiba jalan yang Saleha lalu tu ada brader-brader duduk atas divider, Saleha lalu lah depan brader tersebut, dah jalan Saleha. Ok, ini tabiat brader-brader bila dah ramai, nampak awek sementelah lagi macam Saleha ni. Ini bunyi, ni bunyi yang keluar dari mulut brader-brader tersebut "shuit, shuit, shuit..." Lah, fikir saleha ni kucing kah nak ngorat macam tu, selalunya lah kan orang yang guna cara ini tidak akan dilayan, REJECT. 
Cuba lah guna cara lain selain cara tu, and kepada perempuan, ini ada sedikit nasihat dari Yang umar ni, bila korang nampak brader yang ramai duduk atas divider jalan raya. Korang cari lah jalan lain, elakkan dari jalan depan brader-brader tersebut. Bukan apa, untuk mengelak perkara yang tidak diingini berlaku, sediakan payung sebelum hujan. Ok, kita sambung cerita: Saleha teruskan perjalanan lagi, sampai dalam pasar, Saleha nampak banyak orang beli barang, mestilah beli barang takkan beli Motor EX-5 kan dalam tu. Kejap lagi ada satu makcik ni dia boleh tegur Saleha, dia tanya apa tau "Saleha pergi pasar kah? beli barang kah?". Ya AMPUN makcik nie, dah memang Saleha dalam pasar takkan lah nak beli karburator RXZ pulak. Kenapa makcik tu tak tanya, kenapa mulut Saleha tak dekat dahi?, kenapa dia tak tanya bila cerita ' Aduhai Saleha' nak keluar? Saleha akan beli tiket lah untuk dia.



Tabiat orang kita nombor 3,
Pemandu kita di jalan raya, watak ada lah seorang yang kaya dan berkerjaya tak macam nombor satu tadi naik bas: Ok, Hari ini Abang free, Abang nak pegi town, nak cari jodoh lah, sebab muka Abang yang tak seberapa ni, mana ada jodoh jatuh daripada langit. Sebenarnya ada awek jatuh daripada langit beb, awek-awek yang frust menongeng terjun dari atas bangunan tu. Tapi, itu bukan 'tabiat' itu 'tebiat', tebiat apa? tebiat nak mampos. Bermodalkan EVO yang Abang baru beli ni, Abang gerak dulu lah. Dum!, Dum! Dum!, ini lagi satu tabiat dengar radio kuat-kuat dalam kereta, orang yang dekat luar kereta pun berasa terseksa mendengar bunyi speaker kereta korang, macam tak sayang telinga. Ok, berbalik kepada cerita:  Zoom!!  180km/h  Zoomm!!! 240km/h (Hiperbola lah pulak). Alamak!, ini kalau tak jam mesti road block nie, Hai, baru nak tarik seat belt, tabiat pemandu kita, dah risau kena saman baru nak tarik seat belt. 
Sampai depan accident, "Astaghfirullahalazim, enjin kancil bodykit skyline teruknya.." Ha!, yang ini mati ni, cofirm mati ni. Tapi, ini yang bagus tabiat orang kita ni prihatin dengan accident-accident semua, polis trafik, ambulance dah tak payah kerja dah, sikit punya ramai yang berhenti tolong, ada yang berhenti tolong tengok nombor pun ada, ini kalau mangsa hidup lagi "Ini abang bawa, kereta apa?" "Ferrari!, tak nak bang", "Abang ni?" "Wira aerobik?, arh boleh tolong hantar saya pegi hospital tak?". Ok, balik kepada Abang yang di dalam kereta tadi: "Eh, Insaf aku insaf ". Pin, Pin, Pin, "Ha, ini tabiat tak bagus ni, orang nak insaf, tak sabar nak jalan, agak-agak lah! ". Zooooommm!!!!! 340km/h lagi laju. Hai, itulah dia pemandu kita, insaf hanya sesaat dua jak.
Kita dah memang tak boleh nak merubah 'tabiat' orang negara kita ni, melainkan kita ubah diri kita sendiri, Jadi sama-sama lah kita renungkan.





© Yang Umar Aziman



p/s: Say Good Bye to March, and Hello to April!, jangan korang mengFOOL kan diri korang dengan menyambut april fool pulak tau, kaji sejarah april fool tu dulu sebelum sambut.
p/s/s: kalau korang tak nak buang 'TEBIAT', ringan-ringan kan lah tangan tu untuk mengerak kan mouse and klik button like, Ok :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...