Saturday, March 19, 2011

RAIL the better WAY to travel.



Assalamualaikum, Hye : )

Entry kali ini, saya nak bercerita tentang kereta api borneo utara yang ada dekat sabah.  Sebenarnya, saya pertama kali naik kereta api ni. (maklumlah, kalau orang kebaruan ni, perasaan excited tu membuak-buak). Satu peringatan lah kalau korang nak naik kereta api ini:  kalau korang terhegeh-hegeh macam mak datin dan datang jam 8 pagi ke stesen kereta api tu. Alamatnya, berdiri lah korang sampai ke Beaufort, sebab orang ramai sangat, yang nak ke papar lah apa lah. Kereta api ni depart approximate jam 8.30 pagi lah dan sampai ke Beaufort dalam jam 10.30 pagi (Alllaaa.. dua jam jak lah, apa lah bha tu). 




Perjalanan jauh naik gerabak antik pengalaman unik untuk nikmati pemandangan indah pedalaman Sabah.Kalau bab-bab pemandangan ni, memang cantik lah, yang terbest sekali apabila lalu jak satu kampung tu, orang kampung apa lagi, macam kena sampuk hantu melihat kereta api lalu depan rumah beliau. hahahah!. MENAIKI kereta api berenjin diesel berusia kira-kira 40 tahun tanpa pendingin hawa dengan kadar tambang RM 4.80 dari Tanjung aru ke Beaufort, Sabah sebenarnya terasa agak menyeksakan jugak lah. Tanpa kusyen yang tak seberapa empuk dan pendingin hawa original dari hutan, perjalanan jauh dengan melalui kawasan berbukit dan pinggir hutan itu terasa agak meletihkan. Namun, di sebalik kusyen yang tak seberapa keras, lantai gerabak yang dipenuhi pasir dan orang ramai datang membanjiri gerabak tersebut, perjalanan itu terasa ada kelainan dan menghiburkan.




Meskipun gegendang telinga disumbat dengan suara enjin diesel kereta api, geseran roda kereta api pada landasan yang membingitkan dan hentakan serta gegaran terhinjut ke kiri dan kanan, perjalanan selama dua jam itu memberikan pengalaman cukup menarik.Kereta api menggunakan enjin motor EX-5 (hahahah!, enjin Hitachi 5101 lah) milik Jabatan Kereta Api Negeri Sabah (JKNS) itu adalah satu-satunya perkhidmatan kereta api berenjin diesel yang bukan setakat bersifat tunggal di Sabah, malah di seluruh Borneo. 







{yangumar}




p/s: Kalau cerita pun tak guna kalau korang tak rasa sendiri kan?
      click button like kalau korang suka post nie okay. : )

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...