Friday, March 11, 2011

Petua Menjadi Kurus Kering.




Petua pertama untuk menjadi kurus kering adalah dengan memakan makanan beracun. Setelah terpaksa membuang air besar sekali dalam 15 minit, korang akan kehilangan banyak air, korang akan kelihatan seperti asam kecut. Akibat keracunan makanan, korang boleh minta surat doktor yang menyatakan korang perlu ponteng sekolah atau ponteng kerja dapat MC. Atau, korang juga boleh menggunakan jamu, seperti kawan saya, Ayien.


Ayien: "Mulai hari ini, aku nak kuruskan badan aku."


Saya yang tadinya sedang mahu menawarkan beliau paket-paket biskut dari loker, terus tawar hati dan tak jadi. Maka kami hanya duduk la-la-la-la di dorm, tidak tahu mahu buat apa, tersangkak dalam keboringan.

Ayien menyoal saya: " Engkau hidup untuk makan atau makan untuk hidup?"

Saya kata entah, kerana memang jawapannya entah. Saya tidak ada masa untuk memikirkan jawapan bagi soalan eksistensialisme bangang seperti itu. Tetapi, sebenarnya saya tahu hala tujunya, kenapa dia menyoal sebegitu. memang, kadang-kadang, ada orang makan terlalu banyak, tidak memandang kiri kanan, sehingga seolah-olah kehadirannya di dalam dunia ini memang bertujuan untuk makan. Orang spesis ini banyak dilihat di meja bufet. Tetapi saya tidak kisah mereka. Apa salahnya 'mentekedarah' di meja bufet? Lagipun, caj yang dikenakan oleh restoran-restoran adalah atmosferik tinggi, bagus dan amat berpadanlah jika kita turut makan secara atmosferik, supaya rasa berbaloi juga membayar berpuluh-puluh ringgit.


Walau bagaimanapun, jika melihat dari sudut lain, makan terlalu banyak pula adalah amat mudarat untuk kesihatan. Lagipun, menurut statistik di Amerika, lebih ramai orang mati kerana terlalu banyak makan daripada mereka yang mati kerana kelaparan tidak cukup makan.


Semasa saya kecil, masih budak-budak, saya tidak beberapa gemar makan. Saya suka bermain, memanjat pokok, berlari-lari tak tentu arah, main bas-bas, meredah belukar, naik bukit tengok matahari terbenam (ish, rindu pulak nak buat semua nie. Main bas-bas tu saya reka sendiri, saya jadi konduktor serta pemandu bas dan budak-budak lain kena bayar tiket untuk naik bas batang kelapa saya. Destinasi bas adalah unlimited, korang boleh ke planet apa sahaja).


Saya tergolong dalam kanak-kanak yang terlalu susah dipaksa makan oleh emak saya. Petua kedua untuk menjadi kurus kering adalah dengan tidak makan, berhenti menyuap makanan ke dalam mulut. Jika haus, minum air jak. Itulah saya semasa masih kanak-kanak dahulu, jika diberi upah  mencabut uban datuk saya, saya tidak guna untuk membeli makanan betul-betul sekadar membeli makanan ringan yang tidak seberapa berkhasiat. Tetapi, angin saya berubah semasa sekolah rendah, saya start kuat makan, diberi wang saku untuk membeli makanan pada waktu rehat sekolah, saya gunakan sebaik mungkin tiada istilah jimat masa tu, dan hasilnya saya berjaya gedempolkan badan saya. Masuk jak sekolah menengah, saya dimasukkan ke asrama, my first impression pasal asrama ni ialah 'tidak cukup makan' (alllaa.. macam mana lah mau 'mentekedarah' lagi ni). Warden pun ada perigatkan saya bahawasanya, saya akan menjadi kurus dalam masa 3 bulan di asrama nie. Apabila selesai jak sekolah menengah dan selama 5 tahun bertarung dengan nafsu makan di asrama, saya berjaya kuruskan sedikit badan saya. THANK YOU ASRAMA!!! hehehehe.








Penyakit Psikologi Lelaki
Petua ketiga menjadi kurus kering adalah dengan menjadi psiko dan gila. Cuba anda fikirkan, orang tidak siuman yang berlegar-legar di pesisir jalan raya jarang kita perhatikan sebagai gemuk gedempol. Kebanyakan orang gila adalah kurus kering tidak terurus, bukan?

Ada satu penyakit psikologi yang direkodkan selalu menjangkiti kaum lelaki, dipanggil adonis complex. Seorang dikatakan menghidap adonis complex apabila sentiasa berasa tidak puas hati melihat tubuhnya di dalam cermin. Tetapi, adonis complex merasakan dirinya tidak cukup sempurna, sifat yang selalu diperhatikan pada ahli-ahli bina badan yang tidak sedar dirinya sudah cukup besar, masih mahu meng'hulk'kan diri dengan mengangkat besi. 

Saya di dalam dorm masa tu sudah mula mengoyang-goyang mengegarkan kaki, berasa stress dan lapar. Menurut saintis, satu lagi petua untuk kurus adalah menggoyang-goyang kaki (fidgeting) 


Orang 'Stress' Mudah Kurus?
Seperti dilaporkan dalam jurnal akademik bertajuk cell metabolism, Profesor Mathias Treier, seorang saintis jerman membuat kajian dan mendapati, mereka yang tidak boleh duduk diam, suka menggoncang-goncangkan kaki, mengetuk-ngetuk meja dengan kuku, adalah lebih terbukti lebih kurus daripada mereka yang tenang. Orang tenang susah untuk menjadi kurus berbanding orang stress. Perhatikan: Tekanan perasaan boleh membuatkan anda kurus. No suprise there.


Satu lagi petua untuk kelihatan kurus adalah dengan berdiri dalam kalangan orang yang lebih gemuk montel daripada kita. Saya belajar itu daripada E! Entertaiment Channel.
Tiba-tiba ketika itu, setelah berfikir sejenak, barulah saya sedar kenapa Ayien begitu taksub menjadi kurus, dan kenapa di nekad untuk memakan jamu, dan kenapa dia menyoal saya soalan yang eksistensialisme bangang. Setiap perkara yang terjadi ada alasan dan puncanya. Seperti kata pakcik Isaac Newton, for every action, there's an equal an opposite reaction. 


Satu lagi petua untuk menjadi kurus kering adalah dengan patah hati. Anda akan menangis berhari-hari dan berhenti makan, anda akan mengurung diri di dalam bilik bangun tidur bangun tidur setiap hari, korang akan rasa macam nak mati. Tetapi, selepas itu, selepas semua luka ditinggalkan di belakang, korang akan nampak fabulous! 



{yangumar}


p/s: Kalau korang suka post nie, klik button like okay.  : )

1 comment:

Unknown said...

i see ini bukan gaya hidup yang sihat maybe bole sakit

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...