Thursday, March 17, 2011

Saya Suka Awak, Tapi.....



Yang pertama disoalkan kepada saya adalah ini: " Mye, aku dah lama dah suka kat satu perempuan ni, aku kenal dia kat facebook, kami rapat sangat,  kalau aku cakap nama perempuan ni, kau mesti kenal. Tapi.... aku tidak tahu macam mana nak luahkan perasaan kat dia,. Jadi?, kau ada apa² cadangan tak? 



Penyoalnya adalah seorang teman rapat, sedang duduk kat atas sebuah tembok koridor, memandang langit, ( dia berbuat begitu supaya menambahkan lagi feel luahan hatinya kot). Saya menjawab: Erk... aku tidak tahu sangat pasal cinta² ni, sebab aku bukannya pernah bercinta. Kau tanya lah, kepada kawan² kau yang sedang hangat bercinta tu."  



Satu fakta tentang saya: akan menjadi blur apabila ada seseorang menyoal tentang cinta kepada saya, kerana saya tidak pernah bercinta. Tetapi, sebenarnya saya tahu hala tujunya, kenapa dia menyoal sebegitu. . Memang, kadang-kadang, ada orang yang susah nak luahkan perasaan dia dekat seorang wanita dan selalunya perkataan “saya suka awak” akan diluahkan oleh si lelaki kepada si wanita  Kan? tapi nak luahkannya kepada seorang wanita yang kita suka , serious confirm muka merah , hati berdegup 400 kali seminit sampai boleh dengar degupan dari luar dan telinga kita panas tak ingat punya! kan ? tak payah tanya dah sebab aku dah laluinya jugak hahahaha....



Lelaki kalau nak approach perempuan yang disukai sangat memerlukan ‘ayat’ dan ke’konfidenan’ yang agak tinggi sebab sekiranya tak ada konfiden dan nampak sangat gabra depan awek sebelum approach dan disitu nampak sangat korang tak cool atau tak biasa disisi perempuan hehe. [read jangan overconfiden dah lah]
Okay, bila lelaki nak approach pompuan yang dorang suka , memang segan tak ingat dan bila si lelaki tak suka perempuan itu, memang takkan ada rasa nak segan sebab kita memang tidak ada hati kat perempuan itu. Tapi macam saya cakap kat atas tu, bila lelaki suka kat perempuan itu atau dalam erti kata lain, si lelaki ada hati dengan perempuan. Confirm aku cakap korang(lelaki) memang segan nak menyuarakan perasaan dia terhadap perempuan itu.



Dan satu lagi aku nak kata dekat perempuan. Tapi ini  hanyalah pandangan dan pendapat saya. Si lelaki ni bila dah suka kat perempuan tu confirm cara komunikasi berlainan! Contohnya   “saya – awak”   “namalelaki – namaperempuan”    “i – u”   dan benda nie sebenarnya mengikut peredaran semasa hahaha kan dah kantoikan!



Tapi, ada jugak yang menggunakan khidmat orang tengah untuk meluahkan perasaan cinta dia. Tapi, cara ni saya tak galakkan lah, sebab korang akan dilebelkan sebagai pengecut oleh perempuan tersebut apabila perempuan tersebut tahu yang korang ni siok kat dia dan yang lebih parah lagi apabila orang tengah yang akan sangkut kat hati perempuan yang korang idamkan tu.



 Kawan saya menawarkan soalan: "Tapi muka saya tak adalah hensem mana kalau nak dibandingkan dengan kecantikan perempuan tu."

Saya: "Muka hensem ke tidak hensem itu belakang cerita lah yang penting sekarang setiap orang ada kelebihannya , mungkin kau masih tak nampak kelebihan kau dan kalau dah awal² kau menyerah macam mana ko nak dapatkan dia? ." 

Kawan saya: "Ialah, aku takut dia tak terima aku, aku tengok perempuan macam dia tu memang jenis yang memilih berdasarkan rupa."



Kenapa Hakimi Cinta Berdasarkan Rupa?
Menghakimi orang lain adalah hobi atau 'bakat semula jadi' kita sebagai manusia. Memulakan sesuatu perhubungan memerlukan sesuatu banyak penghakiman, walaupun hakim ini (berserta barisan pendakwaraya dan peguam bela) tidak semestinya memberi verdict yang betul. Misalnya, seorang jejaka terigau-igau akan temannya yang cantik menawan bak Lisa Surihani (macam kes kawan saya ni lah), sentiasa wangi, berpakaian anggun dengan potongan badan kalah Rozita Che Wan. Pada penghakimannya, pastilah si jelita ini wanita sempurna dan pembersih yang tip-top, sedangkan bukti² mensabitkan yang si jelita ini rupanya cantik apabila bersiap sahaja tapi malas membasuh pinggan. Ataupun jejaka penuh karisma macam Shamsul Yusuf, yang menceriakan hari kita ini rupanya Haji Bakhil yang gengam tak tiris.




Kawan saya sekali lagi melemparkan soalan:  "Nanti, kalau aku dah luahkan perasaan aku dekat perempuan tu dan dia kata 'dia dah ada boyfriend, dan tak suka aku' ?."

Saya: "Dah kalau macam ini punya statement baik kau balik rumah online facebook lepas tu  mengadu kat dinding, setel."




4 Simptom Yang Dihadapi Bagi Pesakit 'Secret Admire.'

 1. Korang segan nak luahkan kepada dia.
       perkara ini banyak berlaku kepada perempuan. Yeah, saya jarang nampak perempuan approach lelaki so kebanyakkan secret² admire ini akan terjadi kepada perempuan lah kan. Namun begitu , perkara ini jugak akan berlaku kepada si lelaki bila sikap gentleman dia tidak ada dalam diri. 


2. Korang mungkin menjadi Stalker yang hebat!
Perkara ini berlaku kerana bila point (1) terjadi , maka korang akan stalk sehabis mungkin. Tak kisahlah kalau dia ada blog / facebook / twitter dan sebagainya. Korang akan tengok apa jak yang dia buat sampailah point ke (3) akan muncul dalam diri korang.


3. Korang akan jeles tanpa sebab!
Kenapa saya cakap tanpa sebab ? sebab bila korang tengok dia suka melayan seseorang di facebook / twitter . maka korang akan jeles walaupun korang tak ada ikatan dengan beliau. hahahaha kan?


4. Korang akan jadi caring gila terhadap beliau
Bila korang mula jeles , maka perkara ini ‘mungkin’ akan berlaku dimana korang akan caring tahap gila 'ba alif ba ya'  kepada beliau. korang akan support dia walau macam mana sekalipun dengan hajat , beliau akan menyukai korang dengan perbuatan korang itu .





So kesimpulannya , tiada tapi dalam rasa nak menyambungkan perhubungan cinta sekiranya korang teringin sangat nak kat dia. Bila korang dikecewakan hanya kerana ditolak hidup² oleh si perempuan, Hati pun senang dan tak payah nak ambik tahu lagi pasal dia kan? cari jak perempuan lain kan ramai  hahaha!



Kepada lelaki , konfiden! tak kesah kalau di’reject’ at least kau mencuba untuk approach dia daripada diam! hahaha. Jangan terlalu memikirkan yang awek² lawa hanya untuk lelaki² hensem! Oh! tidak sama sekali ya dan jangan pula awek² tak lawa hanya untuk lelaki² hensem! itu lumrah kita ada jodoh adalah hehe.







{yangumar}




p/s: kalau korang suka Entry nie, klik button like okay. : )

2 comments:

Anis Azziyati Juhari ツ said...

Aku rasa la kan , baik Mye buat post Saya suka awak khas untuk perempuan . Post kat atas ni lebih tujukan kat laki .

Aku perlukan nasihat juga !
Tak maw dah jadi stalker !

Aozora said...

Post ni dari experience ko ke admin? Setiap ayat tu mmg kene owh ngan aku. Aku bukan tak nak luahkan kat pompuan aku suka. Cuma.... aku diam sebab aku nak bercinta selepas nikah je. So sekarang aku tgh tunggu timing yang betul. Itupun kalau dia tak berpunya dan aku belum terlambat.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...