Wednesday, April 20, 2011

Perkara yang harus korang jauhi di Fesbuk



Bukannya korang tidak biasa membaca status-status begini: Hmmm... rindunya dengan my other half!.   Kepada Mr XXX (Nama pasangan yang di tag), saya sayang kamu keta-ketat.   Terima kasih kepada Miss YYY (Nama pasangan yang di tag) Kerana temankan saya minum cendol kat bawah pokok petang tadi. I love you bebeh! . Korang tak rasa menyampahkah bila membaca status-status begini?? Terus terang, aku menyampah tengok status-status begini, kalau ada button dislike aku tekan 100 kali (Wah, tarlabih emotional sdah!). Mungkin ada yang terasa selepas membaca entry ini lalu mengkomen: "Sukati lah bah kitaorang mau tulis apa, yang kau sibuk kenapa?? Sibuk jak bah kau ini. Kau balik Kampung tanam ubi lagi bagus bha, daripada kau menyibuk!" (In Sabahan). Ok, cuba korang bayangkan setiap hari korang update status-status manja merenyam dengan kekasih korang, mungkin kalau pertama kali tu ada yang lah yang like status korang tu.... Tapi, lama-lama orang pun naik jelak dan menyampah dengan korang lalu tujuan untuk bersilaturahim melalui Facebook bersepai ke batu. Nak Kah Anda??


Ok, entry kali nie kau akan listkan perkara-perkara yang perlu korang jauhi di Facebook untuk mengelak orang lain rasa jelak dengan korang. First, kalau mahu manja merenyam.... Facebook bukan tempat yang sesuai untuk PDA walaupun untuk pasangan yang sudah berkahwin. Aku taknak taip panjang sangat tentang ini, sebab aku dah banyak merapu tentang ini kat atas tu...


Perkara yang kedua ialah kemas kini status guna kepala otak korang, bukan dengan hati. Maksudnya, buatlah pertimbangan status. Masam muka gara-gara tidak dapat beli Jam tangan Patek Philippe Sky Moon Tourbillon di pasar malam pun hendak kongsi satu dunia. Orang lain pun mula membuat taakulan, sama ada korang yang bermasalah kewangan ataupun korang memang materialistik. Bagi perempuan pula, ibu mertua baru tegur masak lemak cili api yang korang buat cair sikit, sudah merungut panjang. Tak pasal-pasal satu dunia mengandaikan pula sama ada ibu mertua korang yang garang macam Nyonya Mansor ataupun anda yang memang tak pernah ke dapur. Bagi pasangan kekasih sejati, walaupun tahap mengada-gada lebih 10 kati pula jangan lah hendak pergi dating pukul berapa dan di mana pun tak perlulah beritahu di facebook. Manalah tahu, segala Ketua Kampung dan Tok Imam yang turut sama menjadi friends  ada terbaca dan tak pasal-pasal membuat rondaan Rukun Tetangga.


Ok, perkara yang ketiga pula ialah hormati sempadan peribadi orang lain. Maksudnya, jangan sesekali muat naik dan kemudian tag gambar kawan korang sedang memakai pakaian yang lucu ataupun membuat aksi pelik tanpa pengetahuan mereka. Mungkin korang beranggapan gambar kawan korang memakai kostum Batman dipadankan dengan kain pelekat Cap Gajah Duduk adalah kelakar dan rugi jika tidak diuar-uarkan ke segenap pelusuk dunia. Ada aksi-aksi lucu kawan (dan ahli keluarga juga) yang bertujuan hanya untuk personal amusement. Berhibur dan menggembirakan diri sendiri bersama orang-orang tersayang tidak salah. Tetapi cukuplah sekadar ia menjadi kenangan peribadi. Mana tahu suatu hari nanti, ada pula yang memuatnaik gambar kandid anda sedang melantak nasi beriani satu dulang sedangkan anda baru sahaja menulis di status - Ingin Ramping Seperti Posh Spice.


Ke10nya... ok aku malas nak tulis lagi. itu jaklah weh , nak lebih-lebih boleh blah! Ingat senang ke nak fikir point-point yang realiti ni? .. So daripada 3 nie.. kepada korang kat luar sana..ada yang terasa tak? Hahahah! kalau ada  yang terasa minta maaf jak lah ya... Ok, itu jak lah yang dapat aku taipkan pada hari ini, kalau ada yang kurang boleh lah canangkan kat ruangan komen ya. Sekian, Assalamualaikum, Peace Out!



p/s: #Sorrykalauterase
p/s/s: kalau korang rasa macam best jak baca post ini, tekan lah button like kat bawah ni  =)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...