Friday, April 8, 2011

Ku bayangkan ruang putih adalah pahalaku dan hitam itu adalah dosaku.



Mungkin ada orang kata: "Eh, apa benda alah yang dia nak tunjukkan ini? " dan mungkin ada orang kata: "Benda ini lagi, kitorang dah tahu lah... tak payah lah nak  explain lagi ". Lain orang, lain penjelasan nya. Jadi kepada korang yang dah tahu lah sangat-sangat tu, 'up to korang' lah nak layan atau pun tidak.


Assalamualaikum,
Ok, entry kali ini, aku nak bercerita sikit dengan korang, masa ini aku masih tinggal dekat asrama lagi. Pada satu malam ini, tengah aku  khusyuk belajar kat bilik belajar, aku didatangi oleh seorang kawan, tanpa memberi salam, dia lantas duduk berhadapan meja yang aku guna untuk belajar. Dari raut wajah kawan aku tu jelas terpancar bahawa dia sedih, " Eh, kenapa muka kau sedih jak ni ?" (Ok, mungkin ada yang berkata, "Eh, CONCERNEDnya Yang umar, so SWEET! ". Ha ha ha, nak bagitau sikit ini, aku masa kat asrama, aku diberi mandat dan kepercayaan untuk menjadi biro kebajikan dan keselamatan, jadi sifat prihatin tu harus ada dalam diri. Ha ha ha!). Kawan aku pun membalas pertanyaan aku: " Sebenarnya aku rasa terpinggir sangat, aku rasa orang di sekeliling aku macam nak menghukum aku atas kesalahan yang aku lakukan, aku terkapai-kapai keseorangan, aku menginsafi kesalahanku yang lalu betapa aku ingin insaf namun...apakan daya... hidup itu telah aku lalui, betapa aku ingin memutarkan waktu sewaktu kaki aku sebesar dua jari ibuku betapa aku menyesal... segala ajaran orang yang ada di sekeliling aku hanya muzik, muzik yang tidak berlagu aku biarkan berlepas berlalu, sedangkan saat ini betapa muzik itu merupakan mulia inginku ikuti rentak muzik itu namun..." Ok, saya mengaku setiap pertuturan yang kawan saya katakan tu saya edit, untuk kelihatan lebih gramatis, He he he. Tapi apa yang kawan saya katakan tu sebijik dengan yang saya taipkan ini.


Berdasarkan luahan hati kawan saya ni, saya dapat rumuskan bahawa, pertama sekali yang kita akan nilai ialah keburukan/kesalahan  yang ada dalam diri seseorang itu, bukan kebaikan pada diri dia. Biar segunung mana pun, kebaikan yang seseorang itu lakukan, tetapi kerana secebis kesalahan yang dia lakukan habis tercemar semua kebaikan yang dia lakukan.


Sama jugak lah dengan gambar yang aku sajikan untuk korang perhatikan kat atas tu, kotak hitam tu umpama dosa dan kotak putih umpama pahala, mana yang korang nampak dulu?? jangan tipu lah, kalau korang cakap "Eh, aku nampak kotak putih dulu." kalau betul lah korang nampak kotak putih dulu, baik korang pergi jumpa doktor pakar mata untuk mengesahkan yang korang ini buta warna atau pun tidak. Dah tentulah korang nampak hitam dulukan. So, moral of the story, 'Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali' *aku ambik sepotong lirik dari kumpulan nasyid yang aku minat masa tadika dahulu. Maksud lirik lagu ini, buat baik tu berpada-padalah, tapi buat jahat tu jangan sekali, maksud jangan sekali tu, bukannya jangan buat jahat hanya sekali buatlah banyak kali, maksud lagu tu jangan buat jahat walau sekali pun. 


Tapi.. nobody's perfect, and mistakes are probably our 2nd best friend dan ini lah yang terbaik yang mampu aku katakan "If you're open enough to accept other's mistakes, then when you make a mistake, insyALLAH orang lain pun can still accept your mistakes." Eh, kenapa aku cakap bahasa penjajah ini " . Ok lah, itu saja untuk hari ini, aku harap korang ambik makan lah ayat-ayat nasihat aku yang terakhir tu dan terima kasih kerana membaca entry aku yang tak seberapa best ni. Bye





© Yang Umar Aziman



p/s : Renung-renungkan dan selamat beramal.
p/s : Kalau korang suka post ini, apa lagi, tekan lah button like kat bawah ini, jangan kasi lama bha.

1 comment:

jeaN miseRy liFe said...

nice speech bro . simple but full of meaning ~ keep it up . :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...